Metallica till Quebec City's Summer Festival


Eftersom att klockan redan tickat över nytt dygn så lär jag väl säga: igår förmiddag, blev Metallica klar för Festival d'ete de Quebec, eller på engelska, Quebec City's Summer Festival. Det är en 10-dagars festival som pågår från 7:e till 17:e juli, 2011. Den 16:e juli 2011 kommer Metallica att spela på Bell Stage på Plains of Abraham.

Med lite hjälp av wikipedia fick jag för övrigt fram att det "sjuåriga kriget" utspelades på Plains of Abraham mellan den brittiska- och den franska armén. Detta har också kallats för "Slaget om Quebec". Det slutade med brittisk seger.

Det är den 44:e festivalen i ordningen och Joe Satriani kommer att öppna spelningen. Joe Satriani var bl.a. gitarrlärare åt Kirk Hammett en gång i tiden. Det skulle inte förvåna mig om det blir nåt nummer där Satriani spelar med Metallica.

Quebec City's Summer Festival


Quebec City's Summer Festival

Det är alltså 7 dagar mellan sista Big 4-spelningen i Amneville, Frankrike och denna i Quebec. Det är inte jätteofta Metallica bara gör ett gig bara sådär och sen drar hem till bay area igen. Jag skulle sätta mina pengar på att det blir nån till spelning runt det datumet. Sen väntar vi väl alla på att nåt speciellt ska annonseras till deras 30årsfirande som band. Det alla tror är att det kommer att bli några spelningar i USA i höst. Det känns väl nästan som ett måste i sånna fall.

Annars kvarstår väl även ryktet om 10 stora spelningar i 10 stora städer. Ett av bandets managers Peter Mensch (Q-Prime) avslöjade detta i en intervju för länge sedan. Det borde ligga nån sanning i det kan man tycka, men jag förstår inte riktigt hur dom ska hinna med det riktigt. Tanken är att Metallica ska göra som Pink Floyd gjorde 1980-1981 på "The Wall"-turnén. Man ska vill alltså göra några spelningar som ska spegla bandets 30åriga karriär.

Den som lever får se. God natt.

E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback