Black Album 20 år


Igår var det 20 år sedan Metallicas självbetitlade album Metallica, eller "The Black Album" som den också kallas, släpptes. Den släpptes 1991-08-13 och gick direkt in som nummer 1 på försäljningslistor i USA, samt i 9 andra länder. Skivan producerades av Bob Rock och spelades in i "One on One studio" i North Hollywood. Black Album har till och med 2010 sålt 15 620 000 exemplar i USA enligt Nielsen Soundscan.

Metallica - Metallica (The Black Album)

Den svarta skivan är en av mina absoluta favoriter. Första singeln "Enter Sandman" är den första Metallicalåten jag någonsin hört. Min bror köpte skivan där nånstans 91-92 och jag la beslag på skivan i ganska tidigt skede. Efter det var Metallica "mitt band". Jag lyssnade visserligen på helt annan musik då med men det var Metallica jag kunde identifiera mig mest med. Några år senare köpte jag "Ride The Lightning" och "Master of puppets", sedan släpptes "Load". På den vägen är det. Jag har snart sett bandet live 100 ggr och jag tycker bara det blir bättre och bättre.

E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback