In Flames @ Debaser Slussen, Stockholm

From green to red our days pass by, Waiting for a sign to tell us why, Are we dancing all alone? Collect some stars to shine for you, And start today cause there's only a few, A sign of times my friend.

Lördag, har nyss vaknat, känner mig förkyld. Vilket jävla skitväder det är ute. Hoppas att det inte är lika illa i Prag. Tillbaka till den 2:a maj och In Flames spelning på Debaser slussen i Stockholm. Eller egentligen kan vi börja dagen innan kl 05.56 då det pep till i telefonen. Jag vaknade inte men jag såg sms:et senare. "..har en friplåt till dig.." Jag hade frågat i Gävle om det skulle kunna gå att lösa något inför spelningen i Stockholm för jag visste att det var helt utsålt. Då lät det ändå ganska lovande men man vill ju inte ta ut segern i förskott, och i slutändan trodde jag  faktiskt inte att det skulle bli av. På kvällen ringde jag upp Jörgen och frågade hur det låg till med allt. Jag hade fått för mig att spelningen var den 3:e maj vilket var helt galet. Så jag blev tvungen att tänka om, och rodda om lite med jobb och sånt men det var inga problem. Fan, det är ju inte varje dag man blir erbjuden att gå och se In Flames på ett sånt litet ställe som Debaser Slussen (ca 500pers).

14.40 bokade jag tågbiljetten sista minuten. Tåget gick 15.09. Väl framme i Stockholm fick jag höra att Hedeby också... "kommit med" kan vi kalla det. Exakt hur det gick till håller vi oss nog för oss själva, men det hade något att göra med en bandmedlem som bodde på det hotellet Hedeby jobbar på. Det tyckte jag var jävligt roligt, för jag visste ju hur mycket han också ville gå på den här spelningen. Efter att ha gått lite fel så hamnade jag tillslut vid vattnet, gamla stan/slussen. Jag tänker fan inte försöka förklara mer än så. Jag känner igen mig mycket väl i Stockholm men jag hittar fan inte alls! Man tar ju alltid rygg på nån sopa när man ska nån stans liksom. Efter det sprang jag på Fredde så vi gick å handlade några bira på bolaget innan vi gick tillbaka och satt oss i solen och hade det bra.


Hedeby, Henke å Johan som också var där. Freddes arm till höger.


Sitter i solen och har det ganska bra måste jag säga.

Ölen tog sedermera slut. Jag och Fredde knallade bort mot Debaser Slussen och uteserveringen som finns där. Jag hade aldrig varit där förut men det verkade onekligen vara ett grymt ställe att sitta och dricka öl på. Vi knallade in och väl inne där står Peter (Iwers) och umgås med några vänner. Fredde som också känner bandet en del går fram och hälsar. Peter hälsar på mig. Det verkar också vara en genomsnäll kille. Vi slår oss sedan ner vid ett bord och beställer öl. Efter en stund kom Hedeby och Reine (som vid det laget letade efter en biljett till gigget), senare även Jörgen. Anders (Fridén) gled också in en sväng men han knallade in på Debaser ganska omgående. Vi hade det jävligt gött i solen. Senare kom Björn (Gelotte) förbi och hälsade. När jag tänker efter var nog större delar av bandet ute där innan det var dags att lira.


Hedeby frågade Fredrik Lindström, som också var där, om ett foto. "Nej. Jag jobbar inte". Punkt. :D


Jörgen, Jag och Hedeby. Lämnade jackorna i turnébussen och snodde lite band-öl.

Det blev dags för spelning! Jag tror Björn och Niclas (Engelin) var dom sista som gick in, typ 10 minuter innan dom skulle stå på scenen. Mitt namn stod tydligen med på gästlistan så det var var ju bara att knata in. Stället är helt packat. Jag tyckte att Maxim i Gävle var fullt och varmt, men det var ingenting mot detta. Bandet går på scenen och jag vet ju att det kommer vara så jävla bra, ändå förvånas jag över hur jävla bra det är. Man står där med en öl i näven och mår jävligt gött.


In Flames @ Debaser slussen. Peter, Björn, Anders.


In Flames. Peter och Anders.


In Flames. Anders, Peter, Björn.


In Flames. Niclas, Peter, Anders, Björn. Daniel (Svensson) bakom trumsetet.


Jag och Hedeby. IF i bakgrunden.


In Flames. Peter, Björn, Anders, Niclas.


Bandet tackar för sig. Niclas, Peter, Björn, Daniel.

Jag skriver det igen: Fan va bra det var. Fruktansvärt bra. Det är nästan så jag undrar om jag inte ska hänga efter det här bandet nån vecka i framtiden, när man skaffat sig ett vettigt jobb och om Metallica inte spelar (så klart). Efter gigget hänger vi kvar och dricker nån bira. IF crew börjar riva och packa ner allt, och det är en hel del saker som ska ut i lastbilen. När stället börjar stänga så kommer Björn och säger att vi ska dra vidare och dra nån bira, varpå vi säger att vi har våra jackor i turnébussen. Då föreslår Björn att vi tar "några brew" i bussen vilket låter helt ok.

Till en början är det bara jag, Jörgen, Hedeby och Björn i bussen. Jag kommer nog inte gå in så mycket på vad som egentligen hände men jag kan ta det i korta drag:

Kylen är full med öl. Det står en dunk hemkört som det står "Hasses 100%, The real norrlands guld" på. Björn får nåt samtal angående deklarationen. Jag frågade när det var man skulle deklarera igen? Svaret jag får: två minunter sen. HELVETE. 500 spänn säger Jörgen! Jörgen, som alltid kallat mig för "Exit Lightarn", eller "Lightarn", tar upp den historien igen eftersom Björn ville veta hur den uppstod. Jag försöker försvara mig och förklara hur det gick. Björn börjar symboliskt kräva i luften. Det gick alltså inte så jävla bra att förklara. Det kom in mer folk i bussen. Jag ber nån random att stänga dörren genom att trycka på kanppen till längst ut. Det visade sig vara busschauffören. Jag tror han blev genuint upprörd. Björn berättar att dom nästan har 800 000 följare på facebook och att man lätt kan skicka ut Exit Light-historien där. Tack. Daniel och Fredde kommer in i bussen. Man drar på nå jävla finsk disco. Daniel blir Leinad. En massa tok händer. Bussen skulle rulla mot Göteborg. Vi tackar för oss. Jag är full.


Björn och Hedeby.


Min tur.


Hedeby och jag.


Jag och Reine.


Hedeby och jag.


Jag och Leinad (Daniel).

Jag vet inte om det finns så mycket mer att berätta egentligen. Skriver det igen. Jävligt roligt. Vi tog bussen hem till Hedeby i Solna. Jag ordnade med skjuts 05.30 på morgonen. Efter 11 missade samtal vaknade jag och vinglade ut ur lägenheten. 07.00 var jag hemma på Brynäs i Gävle igen. Jag däckade av ganska omgående kan jag säga. Den dagen var jag sliten.

Nu ska jag börja packa och ladda för kommande Metallica turné. Jag drar till Prag i morgon bitti med Asta. Jag skriver nog ett till inlägg ikväll.

E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback