Vad less man blir på Ryan Air.


Jag har börjat boka lite flygbiljetter till sommarens Big 4-sväng. Aningen sent ute kanske med tanke på hur länge datumen varit klara. Om jag får välja flyger jag gärna från Stockholm-Arlanda. Det är ju närmast från Gävle och dessutom flyger man faktiskt till riktiga flygplatser och inga lågprisflygplatser. Jag kommer ihåg när jag en gång flög med Ryan Air från Lübeck till Dublin. Departure-hallen bestod av ett stort förtält och golvet bestod av ihopsnickrade träbackar, eller träplankor. Jag trodde seriöst det var ett skämt först men icke. Det är helt enkelt skillnad på flygplatser och flygbolag. Flyger man från Arlanda flyger man från en riktig flygplats med ett riktigt flygbolag med riktiga flygplan, och i regel landar man också oftast på en riktig flygplats.

Tyvärr är det dock som så att Ryan Air är extremt billiga, så billiga att man tar den där chansningen. Jag har flygit med Ryan Air flera gånger och det funkar väl antar jag, även om kvalitén inte är den bästa. Som sagt var jag inne bokade lite biljetter idag. En av dessa flygbiljetter var från Milano - London. Det är alltid så lustigt hur det står ett pris men när det väl kommer till kritan så är priset något helt annat.

Biljettpris + avgift + avgift + avgift.

Jaha, biljettpriset per person är 26,99 € vilket är väldigt bra. Förut hade Ryan Air gratis incheckning online och man fick även gå före kön om man gjorde så. Numer är det inte så, det är ett krav att man måste checka in online, annars blir det extra avgifter på flygplatsen. Ändock kostar det av någon anledning 6 € per person att checka in online. Ytterliggare en avgift som för mig är ny som heter "Delay / Cancle Levy", 4 €. Som jag förstått det är detta nån form av skatt vid försening eller inställt flyg. Jag kan ha fel men det spelar oavsett ingen roll, det är ändå en oförståelig avgift.  Den sista avgiften kanske inte är så konstig egentligen, skatter och flygplatsavgifter. Den brukar vara dyr och det accepterar jag. Totalt är priset för 2 personer 111,12 €. Innan man kommer vidare uppmanas man att köpa reseförsäkring för 15,50 € per person, sms-bekräftelse 1 €, till och med att köpa en Ryan Air-godkänd reseväska. Snälla...

+ administrations avgift, 6€ per resenär


Då var det dags att betala. Vips när man valt sitt kort att betala med så läggs 6 € per person till i administrationsavgifter. Förut var det en avgift på 5€ per resenär (om man inte använde sig Ryan Airs egna mastercard eller visa), dvs att man fick betala en avgift för att få betala. Helt sjukt. Nu har dom alltså ändrat detta och lagt på ytterliggare 1€. Ok, så det slutgiltiga priset blir alltså 123,12 €. Trodde jag. När man tryckt betala så ombes man att vänta i vanlig ordning tills att köpet blivit genomfört. Jag får en bekräftelse via mail där det står att jag betalat 123,12 € som motsvarar en viss summa i svenska kronor.

Ryan Airs valutaomvandling. 123,12 € = 1177,24 SEK


Googles valutaomvandling. 123,12 € = 1104,81 SEK


Vad trevligt! Ytterliggare en avgift! Väldigt dold sådan med. Det har ni väl lyckats jävligt bra med era jävla stolpskott. 72,43 SEK närmare bestämt. Jag blir så less på Ryan Air. Priset för två personer är fortfarande väldigt överkomligt men varför alla dessa avgifter? Kan dom bara inte skriva hur mycket det ska kosta direkt? Det är synd att priskillnaden är så pass stor mot dom seriösa flygbolagen för hade det inte varit det hade jag ALDRIG satt min fot på en Ryan Air flight igen. SUCK.

Det var ett tag sedan jag bloggade men jag ska försöka ändra på det. Jag går lite efter dagsformen och den har väl inte varit den bästa på den senaste tiden. Sen ogillar jag även blogg.se ganska mycket också vilket inte gör saken bättre heller kanske ;-) Om jag orkar nån gång kanske jag styr upp en blogg i wordpress istället.

Det för var nog för ikväll. Nu är det vår och snart är det sommar.

E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback