Ausfuckinstralia

 

Jag sitter vid skrivande stund och kollar lite på MetOnTour. Man har verkligen varierat bra när det gäller låtvalen där nere. Leper Messiah, Orion, The God That Failed, I Disappear, No Leaf Clover, nu senast i Brisbane spelade Metallica My Apocalypse som näst sista låt dessutom. Variation gillar vi! Som jag nämnde i Första inlägget någonsin ska jag till Australien i november. Helt galet, jag trodde faktiskt inte jag skulle komma iväg alls. Jag pluggar ju nu och studenter är väl knappast kända för att ha, eller får ha, en god ekonomi. Inget undantag i mitt fall. Jag har kunnat lägga undan lite stålar under sommaren (eftersom att Metallica tagit det lugnt på turnéfronten) som jag nu mer eller mindre kommer att bränna på några dagar i Australien. Jag hade från början tänkt åka minst 3-4 veckor, det är ju ändå en rätt lång bit att resa och det kostar ju som sagt en del.  Saken är den att jag inte vill missa för många föreläsningar vilket antagligen är en rätt sund inställning om man vill klara kurserna. Jag kommer att missa de 2 första spelningarna i Sydney men jag hinner med den sista samt övriga 5 spelningar. Jag kände att jag inte ville missa Sydney helt för det är ju ändå en stad man måste se. Jag kommer alltså att se följande spelningar:

 

11/13/2010      Sydney, Australia                     Acer Arena

11/15/2010      Adelaide, Australia                  Entertainment Centre

11/16/2010      Adelaide, Australia                  Entertainment Centre

11/18/2010      Melbourne, Australia               Rod Laver Arena

11/20/2010      Melbourne, Australia               Rod Laver Arena

11/21/2010      Melbourne, Australia               Rod Laver Arena

 

6 feet down under. Det kommer en del två med livematerial från denna turné.

 

När jag åker iväg på turnéer om 1-3 veckor i taget brukar jag ganska ofta få frågan hur mycket det egentligen kostar. Jag brukar svara att jag inte vill själv vill veta. Jag brukar inte räkna på det. Min filosofi är att man kan göra vad man vill så länge man vill det tillräckligt mycket. Jag vill se Metallica så därför lägger jag t.ex. inte flera 1000 kr om året på kläder. Det handlar om prioriteringar så enkelt är det. Hur som helst tänkte jag försöka räkna upp lite vad rese- och boendekostnaderna kommer att ligga på för denna resa.

 

Flyg


Att hitta billiga flyg kan ibland vara en vetenskap. Man ska alltid se efter olika alternativ. Det billigaste alternativet är inte alltid det bästa. Som ett exempel kan vi ta Ryan Air. Dom flyger från flygplatser långt utanför städerna, t.ex. Skavsta utanför Stockholm. Visst, man får ett billigt pris men istället tillkommer det en större kostnad att ta sig till och från flygplatserna samt att det oftast tar längre tid. Jag brukar alltid kolla expedia, skyscanner, pricerunner och flygbolagens egna hemsidor (oftast via google).

 

Brittish Airways (operated by Qantas). Utresa:  Stockholm – London – Sydney. Hemresa: Mel bourne – London – Stockholm. Båda flygen tar runt 30 timmar. Bokad via STA Travel. Kostnad: 10 239 SEK

Tiger, Qantas eller Virgin Blue (ännu inte bokat), Sydney – Adelaide. Kostnad: 500 – 1000kr

Tiger, Qantas eller Virgin Blue (ännu inte bokat), Adelaide – Melbourne. Kostnad: 200 – 600kr

 

Boende


Ett bra sätt att bo billigt är att bo på vandrarhem. Det är billigt och funkar bra.  Om man reser själv är det ett perfekt sätt att träffa nya människor från hela världen. Visst är hotell inte helt fel men då kostar det också därefter och det är ju inte ens i närheten av samma sak.

 

Sydney Harbour YHA Hostel, 3 nätter, AU$44/natt. Totalt ca 777kr.
Adelaide Central YHA Hostel, 3 nätter, AU$27/natt. Totalt ca 530kr.
Melbourne Central YHA Hostel, 3 nätter, AU$28/natt. Total ca 732kr.

 

För övrigt löste jag ett medlemskap i YHA för AU$42 (ca 270SEK) för att få 10 % rabatt på allt boende. Boendet i Sydney bokade jag via hostelworld.com dvs. att jag endast betalat en bokningsavgift än så länge. Det totala priset borde bli ca 70kr mindre pga. medlemskapet.

 

Totalkostnad


Ja, den totala kostnaden blir så klart mycket mer än bara dessa summor. Mat och dryck tillkommer givetvis. Sedan tillkommer även biljettkostnader. En konsertbiljett i Australien kostar ca 1000SEK/st vilket är helt galet i våra mått mätt. Eftersom att Australien ligger så långt bort och det faktum att stora artister inte kommer på besök så ofta, så sätter promotorn ett väldigt högt biljettpris. Det funkar eftersom att man är van och beredd att betala den summan för att se artisten.  Som tur är slipper jag detta problem för annars hade jag aldrig kunnat åka med tanke på hur min ekonomiska situation ser ut i dagsläget.

 

Totalkostnader för flyg: ca 11 200 SEK.
Totalkostnader för boende: ca 2000 SEK.

 

Totalkostnad: ca 13 200SEK.

 

Är det värt det? Det kan jag ju faktiskt inte helt säkert säga förrän jag kommer hem men jag skulle bli väldigt förvånad om jag ångrade detta. Jag reser den 10:e november och kommer hem den 23:e. Jag längtar!

 

E

Melinda & Mark från Australien till vänster. Asta, Jag och José.
Looking forward to see you guys soon! © jose_the_sniper

Kommentarer
Postat av: Transparent

Prioritering, ja. Det är få förunnat att inte behöva disponera sin ekonomi efter en prioriteringslista, det tillhör vuxenlivet att göra det. Hur som helst är det otroligt givande att ha en klar prioritering, att veta vad man ska lägga sina pengar på. Du prioriterar dessutom upplevelse, som visserligen innebär flyg (the invention of satan), framför materiell som t ex kläder som saknar egentlig substans för de flesta konsumenter.



Ett bra val, tycker jag.



//Apa Deluxe

2010-10-21 @ 19:57:59
URL: http://blogg.aftonbladet.se/wordcrap
Postat av: Astrid

Ditt bästa inlägg hittills Erik! toppenbra! PUSS

2010-10-21 @ 21:52:59
URL: http://asterid.blogg.se/
Postat av: metmike

Ditt bästa inlägg hittills Erik! toppenbra! PUSS

2010-10-23 @ 12:18:27
URL: http://powerbloggen.wordpress.com
Postat av: Martin

Haha metmike :D

2010-10-25 @ 13:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback